Výbor zastupitelstva pro strategický rozvoj města – návrh č.1 do zastupitelstva 5.11.2018

Společně s dalšími třemi zastupiteli (ODS, STAN) jsme podali hned na první jednání zastupitelstva náš návrh ke zřízení výboru pro strategický rozvoj města. Návrh nebyl vládnoucí koalicí v hlasování přijat (13 proti, 7 pro).

Důvodová zpráva:

My, zastupitelé z volebních subjektů Společně pro Nové Strašecí a Pecínov, ODS a STAN respektujeme výsledek voleb. Přijímáme roli opozice a budeme v opozici pracovat v zájmu našich voličů a občanů města. Chceme být opozicí konstruktivní. Funkcí opozice není jen hlídat a kritizovat, ale i předkládat vlastní návrhy, pracovat ve výborech a spolupracovat s vedením města na vypracovávání strategických, dlouhodobých koncepcí a vizí, které mají potenciál překročit hranici volebního období a je v zájmu všech zvolených subjektů a občanů, aby na těchto otázkách panovala elementární shoda. Proto jako vstřícný krok vůči dnes nově zvolené radě navrhujeme, aby na dnešním volebním zastupitelstvu, před zraky mnoha desítek přítomných občanů, byla zřízena institucionální a průřezová platforma pro dlouhodobou spolupráci. Takovou platformou, nejlepší možnou, je zřízení speciálního výboru zastupitelstva – výboru pro strategický rozvoj města.
Cílem výboru je zapojit zastupitele do práce na koncepci rozvoje města tak, aby tato práce probíhala průběžně a nejen až na základě materiálů vypracovaných aparátem města na základě zadání rady města vycházejících často ze zasedání rady města.
Navrhujeme následující základní parametry:

Výbor bude složen ze zastupitelů případně přizvaných expertů všemi volebními subjekty. Přičemž složení bude následující:
ČSSD – 3 členové
Společně pro Nové Strašecí a Pecínov – 2 členové
MPR-RPM – 2 členové
Nezávislí 2018 – 1 člen
ODS – 1 člen
STAN – 1 člen
KSČM – 1 člen

Strany budou navzájem respektovat nominace ostatních stran. Výbor bude zvolen jako celek na druhém zasedání zastupitelstva města, volební subjekty pošlou starostovi města své nominace nejpozději do 30 dní od konání ustanovujícího zastupitelstva města.

Stručný přehled procedurálních pravidel je uveden v návrhu jednacího řádu, který je přílohou tohoto materiálu.
Předsedou výboru bude starosta města. Členové výboru budou pracovat bez nároku na odměnu.
Zasedání pléna výboru bude veřejné, výbor bude řídit předseda, přítomní občané dostanou slovo, pokud bude pro více než polovina přítomných členů. Plénum výboru starosta svolá minimálně jednou za tři měsíce. Termín svolání výboru měl by být v rámci možností co nejdále od termínu zasedání zastupitelstva města, „v mezidobí“.
Výbor si bude moci zřídit pracovní skupiny k jednotlivým tématům, jejich jednání může být neveřejné nebo veřejné, rozhoduje předseda pracovní skupiny.

Výbor se bude zabývat následujícími tématy, další témata si může výbor vzít za své z vlastní iniciativy či mu mohou být zadány zastupitelstvem:

– Dlouhodobá koncepce vzdělávání v Novém Strašecí – od mateřských škol, případně jeslí, přes základní školu, sekundární stupeň – Gymnasium, SOUZ – až po vzdělávání seniorů a vzdělávání v rámci neziskového a soukromého sektoru. Se zvláštním důrazem na možnost alternativních forem vzdělávání při MŠ a ZŠ.
– Problémy sídlišť a jejich řešení. Specifika sídlišť. Spravedlnost alokace zdrojů. Doprava, zeleň, bezpečnost. Participativní rozpočtování a investice.
– Investiční záměry města. Plánování a posouzení úprav, které mají dopad na vzhled veřejných prostranství ve spolupráci s městským architektem
– Výstavba obecních bytů, financování, strategie
– Aktivní dohled na proces zpracování územních studií US1 – US7, které jsou nově definovány v územním plánu města.
– Tepelné hospodářství, vodohospodářské otázky, svoz odpadů. Možnost zapojení obnovitelných zdrojů. Dlouhodobý vývoj cen tepla, stočného, poplatků za odpady. Možnosti kompostování odpadů. Motivace k většímu třídění, osvěta.
– Doprava. Udržení a zlepšení dopravní obslužnosti. Možnost příměstské dopravy v mikroregionu. Modernizace náměstí. Chytré zastávky – wifi, infotabule.
– Zdravotnictví – modernizace polikliniky, udržení lékařů a zlepšení další dostupnosti zdravotních služeb včetně rehabilitace a stomatologické péče.
– Sociální oblast – Nové Strašecí jako město péče. O seniory, hendikepované, samoživitelky, sociálně slabé občany.
– Občanská vybavenost – možnosti koupaliště, bazénu, rozšíření dětských hřišť.
– Sport – srovnání podmínek pro jednotlivé kluby a sporty, revize grantového systému, možnosti participativního financování.
– Kultura – lepší komunikace mezi městem a spolky, propagace kulturních akcí apod.

Výstup práce výboru by měl sloužit jako věcný záměr pro vytvoření nového strategického plánu rozvoje města v roce 2020. Termín pro tuto činnost by měl být stanoven na 31. 12. 2019.

Podle §117, odstavec 1, zákona č. 128/2000 Sb., Zákon o obcích (obecní zřízení), může zastupitelstvo obce zřídit jako své iniciativní a kontrolní orgány výbory. Svá stanoviska a návrhy předkládají výbory zastupitelstvu obce. Je tedy dle českého právního řádu možné zřídit výše uvedený výbor jako iniciativní orgán.

Dle jednacího řádu zastupitelstva města Nové Strašecí, článku 4), odstavce 6) písmene c) uvádím, že ekonomický dopad návrhu je nicotný až nulový. Pokud se stane předsedou výboru pro strategický rozvoj města starosta města Nové Strašecí, nevznikne mu nárok na odměnu a personální náklady na provoz výboru budou nulové. Pokud by se stal předsedou výboru neuvolněný zastupitel, který není členem rady, pak by rozdíl odměny předsedy výboru oproti standardní odměně neuvolněného zastupitele činil 500Kč měsíčně hrubého. Tedy s odvody 620kč měsíčně. Za čtyři roky jde o 29760 Kč, počítáno na celé měsíce, ve skutečnosti půjde o částku o několik stovek až jednotek tisíců nižší, podle data zvolení předsedou výboru.